• Le 08 mars 2019
    Amphi Pasteur (bât.2)

Andrei Kleschyov sera présent à l'Université de Nantes, à l'Institut du Thorax (Université de Nantes, Inserm, CNRS) en tant que chercheur invité en mars 2019. Ses travaux de recherche portent sur les mesures de radicaux libres dans du matériel biologique (cellules, tissus, fluides biologiques ...) avec un équipement qu'il a développé pour une entreprise allemande et qui permet de piéger ces composés très instables pour faire les quantifications dans de bonnes conditions. Il donnera une conférence, le vendredi 8 mars 2019, entre 12h45 et 13h45, ouverte à un large public : "The NO-heme signaling hypothesis".

The NO-heme signaling hypothesis.

While the biological role of nitric oxide (NO) synthase (NOS) is appreciated, several fundamental aspects of the NOS/NO-related signaling pathway(s) remain incompletely understood. Canonically, the NOS-derived NO diffuses through the (inter)cellular milieu to bind the prosthetic ferro(Fe2+)-heme group of the soluble guanylyl cyclase (sGC). The formation of ternary NO-ferroheme-sGC complex results in the enzyme activation and accelerated production of the second messenger, cyclic GMP. This paper argues that cells dynamically generate mobile/exchangeable NO-ferroheme species, which activate sGC and regulate the function of some other biomolecules. In contrast to free NO, the mobile NO-ferroheme may ensure safe, efficient and coordinated delivery of the signal within and between cells. The NO-heme signaling may contribute to a number of NOS/NO-related phenomena (e.g. nitrite bioactivity, selective protein S-(N-)nitrosation, endothelium and erythrocyte-dependent vasodilation, some neural and immune NOS functions) and predicts new NO-related discoveries, diagnostics and therapeutics.